Povinné ručení pro motorová vozidla
Povinnost platit povinné ručení vychází ze zákona zákona č. 168/1999 Sb. a týká se všech vlastníků motorových vozidel zapsaných v registru silničních vozidel. Pouze vozidlo s platným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla může být používáno na veřejných komunikacích.
Nechcete platit povinné ručení? Pak musíte podniknout tyto 2 kroky, abyste se placení vyhnuli:
- Odevzdat registrační značky vozidla do depozitu a poté
- odstranit vozidlo z pozemní komunikace.
S autopojištěním je úzce spojena činnost České kanceláře pojistitelů (ČKP), která:
- Shromažďuje informace o délce trvání pojištění vozidla a počtu zaviněných dopravních nehod v daném období. Tyto údaje mají zásadní vliv na to, jak se počítají bonusy povinného ručení.
- Spravuje garanční fond a fond zábrany škod, do kterého přispívají pojišťovny. Právě Garanční fond ČKP je trnem v oku některým řidičům, protože upomínky k zaplacení příspěvku zasílala ČKP v minulosti opakovaně a v některých případech i zcela neoprávněně.
Garanční fond ČKP
Majitelé vozidel, kteří nemají sjednané povinné ručení, musí denně přispívat do Garančního fondu ČKP. Tento fond slouží k úhradě škod způsobených nepojištěnými vozidly nebo vozidly s nezjistitelnou registrační značkou. Činnost fondu byla v roce 2015 na krátkou dobu zastavena, ale nyní opět funguje.
Pokud včas nezaplatíte povinný příspěvek do garančního fondu, musíte následně uhradit nejen dlužnou částku, ale současně i administrativní náklady ve výši 300 Kč.
Výši příspěvku stanovuje Ministerstvo financí vyhláškou č. 205/1999 Sb. Aktuální sazby příspěvků do Garančního fondu pro jednotlivé druhy vozidel najdete na webových stránkách ČKP. Počítejte s tím, že za příspěvek do Garančního fondu ČKP zaplatíte více než za povinné ručení pro stejné vozidlo.
Kontrola zaplacení povinného ručení
Na webových stránkách České kanceláře pojistitelů můžete provést rychlou kontrolu zaplacení povinného ručení. Stačí jen zadat registrační značku vozidla (SPZ).
Zapomněl/a jsem zaplatit povinné ručení: Jak postupovat
Pokud z nějakého důvodu zapomenete zaplatit povinné ručení, pojišťovna vás na tuto skutečnost písemně upozorní. Když dlužnou částku ihned zaplatíte, nic se neděje. Samozřejmě se může stát, že se dopis nebo e-mail někde ztratí. Další upomínky už mohou být zpoplatněny.
Ideálně si tedy termíny pro platbu povinného ručení zapište do diáře, ať nezapomenete.
V nejhorším případě vám pojišťovna zruší povinné ručení. Při jízdě bez povinného ručení počítejte s následujícím:
- Používáním vozidla bez povinného ručení riskujete pokutu v rozpětí 5 až 40 tis. Kč.
- Pokud víte, že povinné ručení nemáte zaplacené, a při policejní kontrole záměrně nepředložíte zelenou kartu, připravte svou peněženku na pokutu v rozmezí 1,5 až 3 tis. Kč.
- V případě, že zaviníte dopravní nehodu, způsobenou škodu za vás zaplatí ČKP. Peněžní obnos po vás bude následně soudně vymáhat. Maximálně může jít o částku 300 tis. Kč. Existují ale i situace, kdy po vás ČKP může požadovat celou vyplacenou sumu. Typickým příkladem je řízení pod vlivem alkoholu nebo bez řidičského průkazu.
Používání vozidel, které nemají platné povinné ručení se zkrátka nevyplácí. Výsledkem je buď tučná pokuta, nebo povinný příspěvek do Garančního fondu ČKP.
Máte zájem o povinné ručení? U Frenkeeho získáte nezávaznou kalkulaci během několika minut.
Lukáš Petrlík, 25 let, nehoda cisterny s obrovskou škodou
Lukáš si při sjednání autopojištění nenechal poradit a šetřil na limitech povinného ručení. “Co bych musel udělat, aby škoda přesáhla 35 000 000 Kč,” říkal si tenkrát. Po 3 letech se mu ale podobná situace stala. Nevěnoval plnou pozornost řízení, když si nastavoval za jízdy navigaci. Podařilo se mu přejet do protisměru a vjel do cesty cisterně. Řidič cisterny se snažil vyhnout čelnímu střetu, což se mu sice povedlo, ale kolem přejel krajnici a cisterna se převrátila. Z havarovaného vozu, respektive z nádrže, začaly vytékat převážené pohonné hmoty do vodovodního řadu. Hasiči vzniklou škodu likvidovali několik týdnů. Škoda na vozidle, újmě na zdraví řidiče cisterny a na majetku se nakonec vyšplhala na téměř 42 000 000 Kč. Z limitu povinného ručení Lukášova pojišťovna vyplnila sjednaný limit 35 mil. Kč na náhradu škod, zbylých 7 000 000 Kč bude muset zaplatit Lukáš. Rozdíl na povinném ručení s nejnižším limitem (35 mil.), který si Lukáš sjednal, a nejvyšším (200 mil. Kč) bylo přitom asi 800 Kč ročně. Nešetřete na povinném ručení – i malá chyba může způsobit obrovskou škodu.