Co je bonus u povinného ručení?
Bonus (případně malus) je vlastně hodnocením klienta jako řidiče z pohledu pojišťovny.
V zásadě porovnává 2 parametry:
- délku trvání pojištění vozidla (v měsících)
- počet dopravních nehod, které za dané období klient způsobil
Zjednodušeně tedy můžeme říci, že čím více měsíců nezpůsobíte žádnou nehodu, tím vyšší je váš bonus a tím vyšší je i sleva na pojistném. Výši konečné slevy určuje každá pojišťovna zvlášť. Podívejte se na průvodce, který se zabývá srovnáním nabídek povinného ručení.
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) a bonusy u povinného ručení
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) shromažďuje informace o délce trvání pojištění a dopravních nehodách, které jste v tomto období zavinili. Tyto informace zasílají do ČKP každý měsíc jednotlivé pojišťovny. ČKP na vyžádání poskytuje informace o celkové délce pojištění a počtu způsobených dopravních nehod. Z těchto údajů pojišťovny vycházejí a odvíjí se od nich sleva a tedy i výsledná cena povinného ručení nebo také havarijního pojištění.
Ověření bonusu povinného ručení v databázi ČKP
Informaci o výši bonusu povinného ručení získá pojišťovna z databáze ČKP. Můžete ji zkusit vypočítat i vy, a to prostřednictvím snadného výpočtu.
Příklad výpočtu:
Celkový počet měsíců s pojištěním: 108
Počet zaviněných dopravních nehod: 1
Za každou dopravní nehodu pojišťovna odečte určitý počet měsíců. Nejčastěji je to 36 měsíců.
Výpočet: 108 – (1×36) = 72
Výsledkem je tedy bonus ve výši 72 měsíců. Jednotlivé pojišťovny pak používají speciální tabulky, kdy jsou počtu měsíců přiřazeny přesné slevy v procentuální výši. Maximální výši bonusu u jednotlivých pojišťoven jsme se věnovali v průvodci, který srovnává povinné ručení. Pokud je výsledek záporný, pak se jedná o malus a vy naopak zaplatíte za pojištění více.
Převod bonusu povinného ručení
Bonusy jsou evidovány pod rodným číslem a jménem nebo pod identifikačním číslem organizace (IČO).
Povinné ručení fyzická osoba
V případě, že máte povinné ručení sjednané jako fyzická osoba (pod rodným číslem), pak se bonusy povinného ručení vztahují k vaší osobě a ne k vozidlu. ČKP eviduje bonus pod vaším rodným číslem.
Typickým příkladem je nákup nového auta a uplatnění bonusu z předchozího povinného ručení. V takovém případě se bonus vztahuje na povinná ručení u starého i nového vozu.
Bonus povinného ručení můžete uplatnit také u havarijního pojištění.
Povinné ručení pod IČO
Pokud je povinné ručení evidováno pod IČO, pak je možné bonusy převádět jen v rámci stejné organizace. Zaměstnanec, který řídí firemní auto, tedy žádný bonus (pod rodným číslem) u ČKP nezíská.
Převod bonusu povinného ručení v rodině
U převodu bonusu povinného ručení v rámci rodiny (případně domácnosti) záleží na pojistných podmínkách dané pojišťovny. V minulosti bylo možné převádět bonusy i na potomky, ale to už v současné době není možné. Také převod bonusu mezi manželi nebo partnery se v nabídce pojišťoven již neobjevuje. V roce 2020 byla tato možnost zrušena nařízením České kanceláře pojistitelů.
Nechte si poradit od Frenkeeho. Pečlivě porovná nabídky jednotlivých pojišťoven a vybere nejvýhodnější povinné ručení přesně pro vás.
Často se ptáte
-
Co je zákonné pojištění vozidel?
-
Co řeší zákon o pojistné smlouvě?
-
Jaké povinnosti řeší zákon o povinném ručení?
-
Jak zjistím bonus povinného ručení?
-
Jak zjistím, jestli je auto pojištěné?
-
Pojišťovna mi zvýšila cenu povinného ručení, protože jsem způsobil nehodu. Mohu např. vypovědět smlouvu, když se zvýšením nesouhlasím?
Petra Lauberová, 32 let, prasklé vyhřívané čelní sklo
Petra má VW Sharan s vyhřívaným čelním sklem. Nechala si poradit a připojistila si čelní sklo na limit 20 000 Kč. Po několika týdnech si všimla drobné prasklinky v pravém dolním rohu skla. O několik dní později se z prasklinky stala prasklina přes celé čelní sklo a Petra musela na výměnu. Vzhledem k připojištění čelního skla bylo sklo vyměněno bez spoluúčasti. Kdyby připojištění Petra neměla a chtěla využít havarijního pojištění, tak bude platit spoluúčast, kterou má u havarijního pojištění – v tomto případě 5 %, min. 5 000 Kč.